Artrose klachten verminderen met (natuurlijke) voeding?

/
Artrose en voeding

Artrose is een van de meest voorkomende chronische aandoeningen bij volwassenen. Wie het precies krijgt, kan de wetenschap nog niet voorspellen. Er zijn wel een aantal risicofactoren waardoor de kans op artrose wordt verhoogd. Zo zijn er bijvoorbeeld meer vrouwen dan mannen met artrose en is obesitas ook een belangrijke risico factor voor het ontwikkelen van artrose.(1) Op sommige websites is al te lezen dat je door middel van voeding of medicatie artrose te genezen is. Is dat zo?

Voeding onderzoek en artrose

Laten we eerst eens beginnen met voeding. Welke rol speelt een gezonde voeding bij artrose? Tja, eerlijk gezegd heeft de wetenschap daar ook nog geen antwoord op. Het is wel een hot item om te onderzoeken welke rol voeding mogelijk kan spelen in het verminderen van de klachten van artrose. Voeding blijft dus een lastig punt en supervoeding tegen artrose is er nog niet gevonden. Het is wel duidelijk dat obesitas een nadelige risicofactor is op artrose. In dat opzicht is het van belang om te zorgen voor een gezond gewicht.

Dit werkt! …of toch niet?

In de afgelopen, laten we zeggen 20 jaar, is er veel (voedings)onderzoek gedaan naar de werking van: vitamine D, vitamine K, vitamine C en melk inname op het verloop van artrose. De onderzoeken weten niet zo goed of een extra dosis ten goede komt aan de klachten. De ene keer is het ‘ja, dit werkt’ en daarna is het ‘misschien kan het werken ’ en soms werken onderzoeken elkaar tegen. Hetzelfde geldt voor onderzoeken naar onder andere: glucosamine, perna canaliculus (vetten van de groene mossel), H. procumbens, bromelaïne. Oftewel, sommige mensen kunnen baat hebben bij het gebruik van één van bovenstaande middelen. De meeste mensen zullen er echter geen profijt van hebben.(2) Het blijft lastig, al die onderzoeken. Één conclusie is wel degelijk te koppelen aan al het onderzoek: er is nog geen onderzoek dat heeft aangetoond dat artrose kan genezen door middel van voeding.

Wat zou er kunnen helpen?

Vanuit de natuurvoeding wordt er uitgegaan dat het wel helpt om anti-inflammatoire voedingsstoffen te consumeren.(3) Oftewel, stoffen eten die ontstekingen tegengaan. Bijvoorbeeld: MSM (methylsulfonylmethaan), glucosaminesulfaat, vitamine C en mangaan. Waarbij het vooral belangrijk is om deze stoffen in voldoende mate altijd aanwezig te hebben in het lichaam. Hiervan is het wetenschappelijk nog niet bewezen dat het werkt. Wel blijkt uit wetenschappelijke studies dat voldoende groente, fruit en looksoorten (zoals ui en knoflook) een lagere kans geven op het ontwikkelen van artrose.
Het allerbelangrijkste van de natuurvoeding lijkt te zijn dat je lichaam in balans in. Een balans van stress / ontspanning, voldoende beweging, maar ook op celniveau de verhouding tussen giftige stoffen en ontgiftende (anti-oxidanten, anti-inflammatie) stoffen in het lichaam. Voor voeding is het met name belangrijke om een goed zuur-base evenwicht te handhaven. Anti-inflammatie (=basische) stoffen zijn bijvoorbeeld: omega-3 olieën (lijnzaad, walnoot, hennep, perilla), gember, kurkuma, rozemarijn, kamille, kruidnagel, kaneel en koriander en natuurlijk een groot deel van het groente en fruit assortiment.

Stoffen en voedingsmiddelen die het helende proces tegenwerken (=zuur) zijn onder andere: arachidonzuur en geraffineerde producten. Denk bij geraffineerde producten bijvoorbeeld aan: wit brood, witte suiker, supermarktolie, frisdranken, alcohol en andere industriële producten.

Conclusie

We weten eigenlijk nog niet goed hoe de pijnklachten bij artrose verminderd kunnen worden op basis van voeding. Wil je bepaalde producten uit proberen (zoals glucosamine), dan kun je dit het beste een maand lang uitproberen. Werkt het niet, dan stop je er gewoon weer mee. Ook is een gezonde basis qua voeding altijd belangrijk, hierbij kan het helpen om eens advies in te winnen bij een diëtist. Heb je veel last van artroseklachten? Kijk dan eens of een chiropractie behandeling helpt, Tamar legt hier alles over uit in dit blog.

 

Bronnen

(1) Allen, K. D., & Golightly, Y. M. (2015). Epidemiology of osteoarthritis: state of the evidence. Current Opinion in Rheumatology, 27(3), 276–283.
(2) Ameye, L. G., & Chee, W. S. (2006). Osteoarthritis and nutrition. From nutraceuticals to functional foods: a systematic review of the scientific evidence. Arthritis Research & Therapy, 8(4), R127.
(3) http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=14

The following two tabs change content below.
Kirsten Batavier

Kirsten Batavier

(sport)diëtist op Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Kirsten Batavier

Laatste berichten van Kirsten Batavier (toon alles)

The following two tabs change content below.
Kirsten Batavier

Kirsten Batavier

(sport)diëtist op Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Kirsten Batavier

Laatste berichten van Kirsten Batavier (toon alles)

Plaats een reactie