Gezond eten tijdens de Ramadan

/
Gezond eten tijdens de Ramadan

De Ramadan is alweer op de helft, gedurende deze vastenmaand eten en drinken moslims niet tussen zonsopkomst en zonsondergang. Je voedingsritme wordt dus volledig op z’n kop gezet. Toch eet je niet automatisch minder gedurende de Ramadan. De bereide gerechten na zonsondergang en vroeg in de ochtend voor zonsopkomst zijn soms heel gezond (zoals Harira soep, dadels en olijven). Maar er worden soms ook hele vette of zoete gerechten gegeten (zoals briwat, börek, baklava). Deze gerechten bevatten juist veel en loze energie. Dat kun je dus beter niet te veel eten, maar wat kun je dan wel eten?

Drink voldoende

Het is altijd goed om voldoende te drinken, maar nu omdat de Ramadan dit jaar weer in de zomer valt is drinken extra belangrijk. Door de langere en warmere dagen heb je minder tijd om het vochtverlies weer bij te drinken. Drink daarom voldoende water en (groene) thee. Neem ook in de ochtend een paar extra glazen water, zodat je de dag weer goed door kunt komen.

Begin rustig met eten

Na een (lange) dag vasten, kun je door te snel te beginnen met eten en drinken ook last krijgen van je maag en darmen. Deze organen hebben de hele dag in ruststand doorgebracht en moeten weer even wennen aan het voedsel wat gegeten wordt. Probeer daarom te starten met drinken. Eet daarna eerst iets kleins zoals dadels, voordat de grotere maaltijden gegeten worden. Neem ook de tijd om te eten, zodat de vertering rustig op gang kan komen. Zo zorg je voor minder maar- en darmklachten en eet je wellicht ook minder. Wat weer gunstig is voor het behoud van je gewicht.

Wees matig met zoet, vet en kruidig

Eet liever fruit, dadels of yoghurt dan zoetigheden (zoals baklava en chebakia) of vette hapjes (zoals briwat, msemen, sfenzi, sigara, börek). De zoete en vette happen zijn niet voedzaam, vallen zwaar op de maag en zorgen minder lang voor een vol gevoel. Naast fruit, dadels en yoghurt kun je ook kiezen voor vezelrijke producten. Deze producten zijn voedzaam en zorgen voor een langer vol gevoel. Denk hierbij aan: peulvruchten, zilvervliesrijst, volkorenbrood en groente.

The following two tabs change content below.
Kirsten Batavier

Kirsten Batavier

(sport)diëtist op Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Kirsten Batavier

Laatste berichten van Kirsten Batavier (toon alles)

The following two tabs change content below.
Kirsten Batavier

Kirsten Batavier

(sport)diëtist op Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Kirsten Batavier

Laatste berichten van Kirsten Batavier (toon alles)

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Plaats een reactie