In brood zit suiker, en suiker is vergif

/

Waar of niet waar? In beide zit een kern van waarheid. Om er dieper op in te gaan is het belangrijk om het verschil tussen suikers en koolhydraten te begrijpen. Gewone witte (tafel)suiker bestaat voor 100% uit glucose. Glucose is scheikundig gezien een eenvoudige suiker. Naast glucose zijn er ook nog heel veel andere soorten suiker. Al die suikers hebben een andere naam en scheikundig gezien hebben ze allemaal een andere samenstelling.

Veel verschillende suikers

Brood bevat niet alleen de eenvoudige suiker glucose, maar het bevat verschillende koolhydraten. Je kan het zo zien: koolhydraten zijn als auto’s. Een “auto” is een verzamelnaam voor ontzettend veel vierwielige wagens met een stuur. Elke type auto, bijvoorbeeld een Ferrari of een oldtimer, heeft zijn eigen kwaliteit. Zo zit er in brood glucose (lees: Ferrari), een eenvoudige suiker die heel snel wordt opgenomen door het lichaam. Maar in brood zitten ook veel polysacchariden (lees: oldtimers), dat zijn ingewikkelde suikers die langzaam en soms maar deels door het lichaam worden opgenomen.

Ferrari suikers

In een snee witbrood zit maar liefst 21 gram koolhydraten. In een snee volkoren bruinbrood zit 14 gram koolhydraten. Alleen is de samenstelling van het type suikers (de Ferrari’s en oldtimers) in deze sneetjes brood heel verschillend. Witbrood bevat de meeste snelle (Ferrari) suikers, maar liefst 10 gram per snee. Een snee volkorenbrood bevat slechts 0,7 gram snelle suikers. Omgekeerd betekent het dat van alle suikers in brood, het volkorenbrood voor 93% uit langzamere (oldtimer) suikers bestaat en witbrood slechts voor 52% uit langzamere suikers bestaat.

Suiker is vergif

Het vergif zit in het té veel suiker eten, terwijl je het niet nodig hebt. Bijvoorbeeld als je weinig beweegt, het bijna etenstijd is of als je meer eet dan nodig. Dan gaat het niet alleen om het suiker in brood, maar om alle suikers in ons eten. Met name de geraffineerde suikers. Dat zijn de snelle (Ferrari) suikers die in grote hoeveelheid worden toegevoegd aan eten. Snoep, koek, taart, ijs, kant-en-klare soep, kant-en-klare saus, vruchtenyoghurt, yogi-drink, frisdrank … Al deze producten bevatten snelle (Ferrari) suikers. Deze suikers worden snel opgenomen in je bloed. Daardoor stijgt het suikergehalte in je bloed te snel, hierop reageert je lichaam. Je lichaam maakt insuline aan om de suikers uit je bloed te halen. Vervolgens daalt het suikergehalte in je bloed weer heel snel. Gevolg? Je kan je heel moe voelen en hebt last van een energiedip.

Waarom zou je nog brood eten?

Zoals we hierboven hebben gezien zit er in een snee volkorenbrood helemaal niet zoveel suiker (1 gram). Daarnaast zit er in volkorenbrood ook heel veel goeds, zoals jodium en B-vitamines. Jodium mis je bijna volledig in je voeding als je geen brood eet én geen vis eet. Daarnaast krijg je met 5 sneetjes volkorenbrood al 1/3 van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vezels binnen. Wist je dat vezels ook een type koolhydraten zijn? Het zijn een soort verroeste oldtimers. Ze rijden vaak niet meer, oftewel: vezels worden vaak niet door het lichaam opgenomen. Ze hebben een andere functie, ze zorgen namelijk voor een goede stoelgang.

Volkorenbrood? Ja!

In brood zit suiker, maar niet alle suikers zijn slecht. Dus ook brood is niet per definitie slecht. Helemaal niet zelfs. Wat benzine voor een auto is, is de glucose voor je lichaam. Je lichaam haalt het eenvoudigst energie uit suiker. Heel belangrijk als je aan het sporten bent of als je als diabeet een hypo (te laag suikergehalte in je bloed) hebt. Dan heb je deze suikers het hardst nodig in je lichaam. Stop daarom niet met alle koolhydraten eten. Zorg wel dat je niet te veel snelle (Ferrari) suikers eet. Laat daarom af en toe de koekjes, cake, taart en ijs staan.

The following two tabs change content below.
Kirsten Batavier

Kirsten Batavier

(sport)diëtist op Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Kirsten Batavier

Laatste berichten van Kirsten Batavier (toon alles)

The following two tabs change content below.
Kirsten Batavier

Kirsten Batavier

(sport)diëtist op Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Kirsten Batavier

Laatste berichten van Kirsten Batavier (toon alles)

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Plaats een reactie