Jeugd en supplementen bij topsport

/
Jeugd en supplementen

Gebruik jij als jeugdige topsporter supplementen? Je bent nog volop in de groei en topsporter tegelijkertijd. Dat vergt een hoop van je lichaam. Zeker bij sporten waarbij je 2x per dag traint en tussendoor ook nog naar school moet. Of je dan een zwem-, turn- of ander sporttalent bent, het is hoe dan ook een pittige combinatie.

Basis moet goed zijn

Er zijn veel verschillende factoren die samen bepalen of je uiteindelijk zal schitteren op de Olympische Spelen en andere podia. Daar vallen onder andere het aantal trainingsuren, talent en een rustige thuisbasis onder. Daarnaast is het heel belangrijk om zo goed mogelijk voor je lichaam te zorgen. Alle spieren, pezen, gewrichten, botten en zeker ook je hersenen zorgen ervoor dat je een training kunt uitvoeren. Het motto “Beter voorkomen dan genezen”, zou dan ook hoog op je prioriteitenlijst moeten staan.

De basis in voeding

Goed voor je lichaam zorgen betekent ook dat je de juiste energie moet eten en drinken om je trainingen door te komen. Alles start bij een goede basis, dus begin dan ook met de basis van je voeding. Zorg dat je voldoende koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen binnen krijgt met de zogenaamde basisvoeding. Je basisvoeding bestaat uit: graanproducten, groente, fruit, zuivel, vleesproducten, een klein beetje gezonde vetten en voldoende vocht. Hoeveel je hiervan eet is afhankelijk van je leeftijd en geslacht.

Sportvoeding

Als je basisvoeding goed zit, dan heb je als topsporter natuurlijk aanvullingen nodig. Die aanvullingen starten met extra energie rondom je trainingen om goed te kunnen presteren en herstellen. Zo heb je extra vocht (water, sportdrank) nodig en kun je na de training ook extra eiwitten (yoghurt, kwark, ei, broodje met vleeswaar) gebruiken. Op die manier kunnen je spieren herstellen en groeien na een training.

Supplementen

Heb je het gevoel dat je met je basisvoeding en sportvoeding onvoldoende hersteld of niet goed genoeg kunt presteren? Dan is het goed om eens langs een sportdiëtist te gaan. Op die manier kun je samen met een deskundige kijken waar het niet goed gaat in je voeding. Krijg je wel alle voedingsstoffen binnen of heb je extra vitamines of mineralen nodig. Bijvoorbeeld:

  • Krijg je vaak kramp? Dan kan het goed zijn om te kijken of je voldoende vocht en magnesium binnen krijgt.
  • Ben je vaak moe en train je veel binnen? Misschien heb je dan wel meer vitamine D nodig.
  • Vaak spierblessures? Wie weet krijg je niet genoeg eiwitten binnen.

Ga niet te veel zelf experimenteren. Vaak kun je samen met een sportdiëtist je voeding al zo verbeteren dat een heel scala aan dure supplementen niet nodig is. Daarnaast kan een supplement er ook voor zorgen dat je teveel binnen krijgt van bepaalde vitaminen of mineralen. Ook dát is niet gezond. Let er als topsporter ook op dat je de juiste supplementen aanschaft, vanaf het moment dat doping controles mogelijk zijn wil je alleen supplementen die de NZVT goedkeuring dragen.

The following two tabs change content below.
Kirsten Batavier

Kirsten Batavier

(sport)diëtist op Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Kirsten Batavier

Laatste berichten van Kirsten Batavier (toon alles)

The following two tabs change content below.
Kirsten Batavier

Kirsten Batavier

(sport)diëtist op Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Kirsten Batavier

Laatste berichten van Kirsten Batavier (toon alles)

Plaats een reactie