Sinterklaas snoep-goed of snoep-slecht?

/
Snoepgoed

Nu sinterklaas met pieterbazen weer over de daken lopen en 5 december niet lang meer op zich laat wachten, zit iedereen volop in de sinterklaas sferen. Cadeautjes kopen, surprises maken en kruidnoten eten. Mocht je de sinterklaas schade (lees: gewichtstoename) willen beperken, dan wordt het tijd om eens vaker bijvoorbeeld een taaitaai te pakken of een handje suikergoed in plaats van een handje kruidnoten! Echt waar? Ja, lees maar verder. Hoewel, lees eerst nog even het volgende. Het is namelijk wel zo dat je in de gaten moet houden hoeveel energie je via tussendoortjes binnen krijgt. De stelregel is dat mannen maximaal 400 kcal / dag en vrouwen maximaal 300 kcal / dag aan tussendoortjes te besteden hebben. Oftewel, 100 gram gevulde speculaas per dag is dus te veel. Tijd om verder te lezen.

Appeltjes van oranje, appeltjes van de bomen…

Maar toch is de mandarijn geen favoriet bij het sinterklaasfeest. Hoe dan ook, het is een gezonde keuze tussen al het snoepgoed. Ook leuk om eens mandarijnenpartjes op tafel te zetten, samen met snoepwortels en oranje paprikareepjes. Maak er een lekkere frisse yoghurt-limoen dip bij (met een paar vlokjes wortel-rasp) en er staat een gezonde versie van sinterklaas snoepgoed op tafel.

Grote bak kruidnoten of snoepgoed

Ga je toch niet voor de healthy oranje sinterklaas dit jaar? Dan is het toch goed om het volgende eens in overweging te nemen. Van de grote bak met kruidnoten (440 kcal / 100 gram) en suikergoed, kun je nog beter een handje suikergoed (370 kcal / 100 gram) eten. Per 100 gram zit er minder vet, zout en kcal in suikergoed vergeleken met kruidnoten. Ben je het suikergoed zat, kies dan eens voor taaitaai (355 kcal / 100 gram). In taaitaai (en ook in de écht ouderwetse pepernoten) zit ook bijna alleen maar suiker, net zoals de schuimpjes en het suikergoed. Daarnaast zijn schuimpjes en taaitaai een stuk lichter dan kruidnoten, hierdoor eet je (in grammen) minder van per keer in vergelijking met kruidnoten.

De lekkerste boosdoeners

Mocht de kruidnoot stelling je enigszins verrast hebben, het volgende statement zal logischer in de oren klinken. Lekkernijen zoals gevulde speculaas (430 kcal / 100 gram), banketstaaf (455 kcal / 100 gram), chocolade letter (545 kcal / 100 gram) en marsepein (444 kcal / 100 gram) zijn namelijk de echte caloriebommetjes. Nog veel meer dan kruidnoten of suikergoed. Ze leiden het sinterklaas-snoepgoed-klassement van meeste energie uit vet per 100 gram. Neem daarom een klein stukje gevulde speculaas, banketstaaf of marsepein met sinterklaas. Genieten met mate is de kern van het verhaal.

Sinterklaas tips

Of je nu de healthy sinterklaas meepakt of het heel anders wilt aanpakken, de hoeveelheid kcal op tafel tijdens het sinterklaasfeest kun je op verschillende manieren verminderen. Het eerste voorbeeld staat hierboven al beschreven: een oranje healthy snacktafel klaarzetten. Een andere manier is om de tafel anders te vullen. Kies voor taaitaai en suikergoed op tafel (wellicht met een verdwaalde mandarijn), in plaats van een grote schaal gevuld met kruidnoten. Kies voor een gewoon speculaasje in plaats van gevulde speculaas en neem een pure chocoladeletter in plaats van melk of wit. Tot slot kun je natuurlijk ook de hoeveelheid lekkernijen op tafel verminderen door een kleinere schaal te vullen.

The following two tabs change content below.

Kirsten Batavier

(sport)diëtist at Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen. Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.

Latest posts by Kirsten Batavier (see all)

The following two tabs change content below.

Kirsten Batavier

(sport)diëtist at Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen. Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.

Latest posts by Kirsten Batavier (see all)

Plaats een reactie