Spieren verminderen snel: stil zitten is achteruit hollen

/
Spieren veranderen snel

Spieren zijn verbazingwekkende ‘machines’. Zoals Prof dr. Luc van Loon het vertelt: “Bal je vuist en kijk eens naar je arm. De spieren die je nu ziet zijn met 1-2 maanden compleet vernieuwd”. Nee, dit is niet overdreven. Je spieren vernieuwen en herstellen zich voortdurend. Net zoals de huid ook opnieuw huidcelen aanmaakt (en afstoot) en wondjes geneest. Je lichaam is er maar druk mee.

Passieve spieren

Gebruik je (een deel van) je spiermassa een paar weken niet? Dan vernieuwt de spier zich wel, maar niet in de oude vorm. Spieren die niet gebruikt worden, worden ook niet opnieuw opgebouwd. Denk maar eens aan een gebroken been. Zodra je een paar weken in het gips zit en weinig tot geen gebruik kunt maken van je been, merk je al een verschil. Na een paar weken zit het gips veel ruimer om je been heen. Dat betekent spiermassaverlies. Zonde! Want het duurt veel langer voordat de spiermassa weer is opgebouwd tot de oude omvang.

Dat is een van de redenen waarom de wetenschap nu bezig is met onderzoek naar “hoe behoud je zoveel mogelijk spiermassa in een passieve fase”. Één van de mogelijkheden is spieren te stimuleren door middel van elektrostimulatie. Ander wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het lichaam een optimale eiwithuishouding moet hebben om de spierafbraak te minimaliseren.

Eiwithuishouding

Sinds een paar jaar weten we, door wetenschappelijk onderzoek, dat het heel belangrijk is om minimaal 20 gram eiwit per maaltijdmoment te consumeren. Dus 20 gram eiwit bij het ontbijt (bijv. 200 g kwark + 4 el muesli), de lunch (bijv. 3 volk. Broodjes belegd met hartig beleg) en het avondeten (bijv. 100 g vis/vlees). Op die manier krijgt je lichaam een boost en wordt de eiwitsynthese (lees: spierherstel, spieraanmaak) gestimuleerd. Daarnaast geef je je lichaam een extra stimulans door voor en na het eten ook te bewegen. Een paar keer heen en weer lopen kan al voldoende zijn. Hoeveel je precies moet bewegen is nog onbekend en wordt momenteel uitgezocht door wetenschappers.

Sporten

Daarnaast is het heel belangrijk om regelmatig te bewegen om je spiermassa te onderhouden. Wil je meer spiermassa hebben? Dan is sporten (of meer bewegen) onmisbaar. Met minimaal 2-3x per week sporten heb je een mooie opbouw in spiermassa. Het is daarbij wel heel belangrijk om ook regelmatig te blijven sporten, anders word je te passief en verdwijnt de spiermassa weer.

Actieve vakantie?

Op vakantie is het vaak heel goed mogelijk om lekker te blijven bewegen. Kijk eens naar de sportmogelijkheden in het hotel, de wandelmogelijkheden op het strand of andere sportmogelijkheden in de buurt. Het ligt er maar net aan hoe actief jij de vakantie wilt doorkomen. Blijf vooral lekker in beweging. Alle achteruitgang die je nu tegenhoudt, daar kijk je positief op terug als je weer in de sportschool staat na de vakantie. O, en vergeet natuurlijk niet om dagelijks voldoende eiwit te eten!

Vind je het lastig om je spiermassa te behouden? Door inactiviteit, een operatie of juist door het vele sporten? Maak eens een afspraak met (sport)diëtist Kirsten Batavier. Dat kan online of door te bellen naar Salvedo Health Clinic: 020 7009343.

The following two tabs change content below.
Kirsten Batavier

Kirsten Batavier

(sport)diëtist op Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist bij Salvedo Health Clinic. Zij blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen. Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Kirsten Batavier

Laatste berichten van Kirsten Batavier (toon alles)

The following two tabs change content below.
Kirsten Batavier

Kirsten Batavier

(sport)diëtist op Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist bij Salvedo Health Clinic. Zij blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen. Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Kirsten Batavier

Laatste berichten van Kirsten Batavier (toon alles)

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Een reactie op “Spieren verminderen snel: stil zitten is achteruit hollen”

Plaats een reactie