Is stretchen zinvol of niet?

/
Is stretchen zinvol of niet?

Twee belangrijke doelen van een trainingsprogramma zijn preventie van blessures, en conditieverbetering. Atleten gebruiken verschillende trainingsvormen om hun conditie te verbeteren. Een vraag die vaak tot discussie leidt is: hebben de type stretches die we gebruiken voor aanvang van een training een effect op de prestaties en blessures? Oftewel is stretchen zinvol of niet?

Er zijn twee vormen van stretchen, namelijk statisch of dynamisch.

Statisch stretchen

Veel trainers bepleiten het gebruik van statische stretches voor de training. Het wordt al tijden gebruikt vanwege 2 redenen: blessurepreventie en conditie/prestatieverbetering. Statisch stretchen houdt in dat langzamerhand de spier gerekt wordt totdat de eindpositie is bereikt. Hoe lang de statische rek (eindpositie) wordt vastgehouden varieert: 6 seconden tot 2 minuten. Vaak wordt geadviseerd om de stretchpositie te veranderen wanneer het rekgevoel verdwijnt.

Onderzoek toont aan dat statisch stretchen nadelig kan zijn voor de prestaties, en dat het niet per definitie leidt tot blessurevermindering.

Welke benadering is het meest geschikt?

Voor voetballers is het belangrijk om explosieve spieren te hebben, bijvoorbeeld tijdens een sprint of een kopduel. Vrijwel elke beweging tijdens voetbal wordt voorafgegaan door een excentrische beweging.
Zou het niet logisch zijn om optimale kracht, coördinatie en excentrische spierkracht te hebben om succesvol te worden in deze sport? De oplossing voor het optimaliseren van de prestatie is dynamisch stretchen!

Dynamisch stretchen

In de topsport wordt dynamisch stretchen veelvuldig geadviseerd. Dynamisch stretchen bestaat uit functionele oefeningen waarbij sportspecifieke bewegingen worden gebruikt om het lichaam optimaal te trainen.
Trainers en coaches willen allemaal risico’s op blessures bij atleten beperken, en de prestatie optimaliseren. Dynamische flexibiliteit wordt succesvol gebruikt door trainers om de flexibiliteit te vergroten en blessures zoveel mogelijk te beperken.

De coach bepaalt welke methode het meest geschikt is voor een specifieke atleet. Maar onderzoek toont aan dat statisch stretchen voorafgaand aan inspanning niet de beste oplossing is.
Statisch stretchen leidt niet per definitie tot blessurevermindering, en kan de prestatie verminderen.

Als één doel van de warming up is om het lichaam op te warmen, zou dan statisch stretchen eigenlijk niet het lichaam afkoelen? Als statisch stretchen niet de oplossing is voor een warming up voor een wedstrijd, wat dan wel?
Huidig onderzoek veronderstelt dat het gebruik van dynamisch stretchen – langzaam gecontroleerde bewegingen in het hele bewegingstraject – de meest adequate oefening is voor de warming up. Daarentegen zijn statische stretches zinvoller tijdens de cooling down.

The following two tabs change content below.
Bob Bonnemayers

Bob Bonnemayers

Bob Bonnemayers is (sport)chiropractor en directeur van Salvedo Health Clinic. Hij blogt regelmatig over zijn vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Bob Bonnemayers

Laatste berichten van Bob Bonnemayers (toon alles)

The following two tabs change content below.
Bob Bonnemayers

Bob Bonnemayers

Bob Bonnemayers is (sport)chiropractor en directeur van Salvedo Health Clinic. Hij blogt regelmatig over zijn vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Bob Bonnemayers

Laatste berichten van Bob Bonnemayers (toon alles)

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Plaats een reactie