Waarom ontbijt je?

/
Gezond ontbijt

Dat is dezelfde vraag als: “waarom stop je brandstof in een auto?”. Zonder brandstof heb je geen energie om alle dagelijkse activiteiten te ondernemen. Een gemiddeld (30 jarig) menselijk lichaam heeft al gauw 1500-1800 kcal per dag nodig om het gewicht op peil te houden terwijl hij of zij 24 uur per dag op bed ligt, zonder ziek te zijn! Met al je dagelijkse activiteiten meegenomen kom je vervolgens al snel rond de 2000-2200 kcal terecht. Deze totale hoeveelheid energie komt in je lichaam het beste tot zijn recht op het moment dat je deze energie gedoseerd binnen krijgt. Oftewel, verdeel je eten minimaal over een ontbijt – lunch – avondeten.

Neem de tijd voor je ontbijt

Doe eens gek, zet de wekker 5-10 minuten eerder en neem de tijd voor een ontbijtje. In plaats van een banaan on the road, kun je ook een kopje thee of koffie met een broodje of bakje yoghurt en muesli nemen. Wie weet heb je zelfs de rust om dan eens die krant open te slaan. Op deze manier gun je jezelf om wakker te worden, het ontbijtje te kunnen verteren en je metabole vlammetje in je lichaam aan te wakkeren met de energie die vrijkomt van je ontbijt.

Brood, muesli, koffie of fruitsap… keuzes!

Ontbijt je al elke morgen, ga dan eens na of je de juiste ontbijt keuzes maakt. Neem je in de ochtend altijd een glas verse jus d’orange of liever thee / koffie? Neem je een witte of een volkoren boterham? En neem je fruit-yoghurt met cruesli (lees:krokante muesli) of magere yoghurt met muesli? Wellicht is het al duidelijk, maar de tweede keuze is hier telkens de meer gezonde keuze. De keuzes die als eerste genoemd zijn, bevatten een veel hogere hoeveelheid aan eenvoudige koolhydraten (lees: suiker). Je krijgt dan zoveel suiker binnen, dat je gelijk een suikerpiek (bloedglucose) in je bloed ontwikkelt. Dat is niet gezond. Daarnaast krijg je van een ontbijt met veel eenvoudige koolhydraten sneller weer trek.

Ontbijt

Moeilijke ontbijter?

Krijg je in de ochtend geen hap door je keel? Maar onderweg naar school of werk wel? Dan kun je eerst een paar weken proberen of het helpt om eerder op te staan en toch thuis te ontbijten. Soms werkt de gewenning aan het ontbijten. Werkt dat niet, verdeel je ontbijt dan: eet een klein deel thuis en neem de rest van je gezonde ontbijt mee naar school/werk. Liever dat je iets later start met ontbijten dan het ontbijt volledig overslaan.

The following two tabs change content below.

Kirsten Batavier

(sport)diëtist at Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen. Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.

Latest posts by Kirsten Batavier (see all)

The following two tabs change content below.

Kirsten Batavier

(sport)diëtist at Salvedo Health Clinic
Kirsten Batavier is (sport)diëtist en blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen. Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.

Latest posts by Kirsten Batavier (see all)

2 reacties op “Waarom ontbijt je?”

  1. A.Hermsen Nieuwenhuis

    ik gebruik een paar jaar synofit wat mij redelijk helpt, een voedingssupplement aangeraden doo dokter de Jong een orthopaeet dieopereert en zijn patienten probeert door ze synofit voor te schrijven nog een tijdje van de operatie-tafel af te houden.(zie internet)

    Reply
  2. Joke Goddijn

    ik ben wijkverpleegkundige en een goed ontbijt is voor mij belangrijk. Het is hard werken van het ene adres naar het andere. Mensen zorg bieden in soms de meest extreme situaties. Voor mij een bord havermout en een glas wordtelsap en een glas water met citroen.

    Reply

Plaats een reactie