Hoofdpijn en spanningshoofdpijn, wat kan ik doen?

/
Hoofdpijn

Hoofdpijn is de verzamelnaam voor pijnklachten die zich in het hoofd bevinden. Dat klinkt logisch, maar er zijn veel verschillende vormen van hoofdpijn. De pijn kan zich verspreiden naar het hele hoofd of het kan zich beperken tot een specifieke plek. De pijn kan verplaatsen van het achterhoofd naar voren en van links naar rechts, of vice versa. Er zijn verschillende typen hoofdpijn, zoals migraine, spanningshoofdpijn, clusterhoofdpijn etc.

Spanningshoofdpijn

Over het algemeen heeft spanningshoofdpijn de volgende kenmerken:

  • Pijn aan beide kanten van het hoofd.
  • Bandgevoel om het hoofd.
  • Pijn wordt niet erger tijdens lichamelijke inspanning, eventueel wel erna.
  • De pijn kan uitstralen van de nek naar het hoofd.
  • Schouders kunnen stijf en pijnlijk voelen.
  • Soms misselijkheid, zonder braken.

De oorzaak van spanningshoofdpijn is moeilijk te achterhalen. Waarschijnlijk omdat er ook verschillende oorzaken zijn. Een van de mogelijke oorzaken is dat de hoofdpijn ontstaat door een combinatie van spanning in de nek en de aangezichtsspieren. Dit kan worden getriggerd door stress, vermoeidheid, verkeerde houding of spanning op de kaakspieren. Ook hormonen en voeding kunnen van invloed zijn.

Wat kan ik doen?

Ten eerste is het goed om te proberen de spanning van je nek en schouders te halen. Als je veel stress ervaart is het natuurlijk goed om momenten van ontspanning te vinden. Sport of ontspanningsoefeningen kunnen hierbij helpen.

Verder kan je de volgende dingen proberen om je spieren meer te laten ontspannen:

  • Draai rondjes naar achteren met je schouders
  • Leg je handen in je nek en breng je ellebogen naar achteren, dit rekt je bovenrug op.
  • Rol een handdoek stevig op, ga op de grond liggen met een kussentje onder het hoofd en leg de handdoek tussen de schouderbladen. Leg de armen op de grond, wanneer je ze omhoog brengt voel je lichte rek bij de borstspieren. Blijf 1 minuut liggen.
  • Ga ontspannen zitten op een stoel of op de bank. Eventueel de nek wat ondersteund. Masseer met je wijsvinger en middelvinger de spieren in je nek en bovenop je schouders. Vergeet niet de spieren net onder je schedelrand.
  • Masseer je kaakspieren, met name de spieren die ongeveer 1 cm. voor je oorlel zitten.
  • Let op je houding, laat je schouders ontspannen hangen en trek je kin wat in.
  • Drink veel water.
  • Houd je nek warm, zeker tijdens de gure, koude dagen die eraan komen.

Mocht je regelmatig last hebben van je nek, kom dan eens langs in ons centrum. Wij kunnen helpen met het verbeteren van de beweeglijkheid in de nek en de ontspanning van de spieren. Hierdoor kan de hoofdpijn flink afnemen of zelfs helemaal verdwijnen!

Pijnstilling

Een tabletje kan helpen om de pijn te verlichten, maar het probleem wordt er niet mee opgelost. Bovendien kan door regelmatig gebruik van pijnstillers de zogeheten ‘reboundhoofdpijn’ ontstaan. Probeer liever de oorzaak aan te pakken want anders kan je misschien een extra probleem creëren.

The following two tabs change content below.

Tamar Bakker

Tamar Bakker is (sport)chiropractor bij Salvedo Health Clinic. Zij blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen. Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.

Latest posts by Tamar Bakker (see all)

The following two tabs change content below.

Tamar Bakker

Tamar Bakker is (sport)chiropractor bij Salvedo Health Clinic. Zij blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen. Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.

Latest posts by Tamar Bakker (see all)

Plaats een reactie