Top 5 tips bij acute rugpijn

/
acute rugklachten

Vaak ligt de oorzaak voor acute rugpijn niet in het oppakken van de pen, maar is het al veel langer sluimerend aanwezig. De pen oppakken is dan alleen maar de spreekwoordelijke druppel die de emmer doet overlopen. De oorzaken kunnen heel verschillend zijn, zoals overbelasting na lange autorit of verkeerd tillen. Ook een ogenschijnlijk kleine misstap kan het proces in gang zetten.

Tip 1 Bewegen

Blijf in beweging bij acute rugpijn. Beweging zorgt voor doorbloeding van de spieren, waardoor deze kunnen ontspannen.

Tip 2 Warmte of koelen

Veel mensen gebruiken warmte om de spieren te laten ontspannen. Dit kan je zeker proberen, maar probeer ook eens te koelen. In veel gevallen helpt dit zelfs beter bij acute rugpijn dan warmte. Neem een coldpack uit de vriezer, wikkel hier een theedoek omheen en leg deze 10 tot 15 minuten tegen de rug aan.

Tip 3 Medicatie

Wanneer je naar de huisarts gaat krijg je vaak een zwaardere pijnstiller en eventueel een spierverslapper. Let er op dat wanneer je dit neemt de pijngrens wat verschoven kan worden. Je voelt niet meer zo goed wanneer je teveel doet. Als je besluit medicijnen in te nemen gebruik de pijnstillende werking dan om beter te kunnen lopen zodat je spieren op een betere manier belast worden maar gebruik het niet om toch dat klusje in de tuin af te kunnen maken.

Tip 4 Chiropractie

Vaak bewegen één of meerdere gewrichten in je rug niet meer goed. Dit kan al langer aan de hand zijn. Één van die gewrichten die vaak onvoldoende beweegt is het bekken-gewricht ook wel SI-gewricht genoemd. Het SI-gewricht vormt de basis van je onderrug en als er in de basis wat mis gaat is de kans groter dat het ook verderop in de keten niet meer goed functioneert. Wanneer je rugklachten hebt laat dit onderzoeken en behandelen door één van onze chiropractoren. Wij kunnen zorgen dat de gewrichten weer op de juiste manier functioneren en zo kan je het herstel bevorderen en in de toekomst klachten voorkomen.

Tip 5 Oefeningen

In je rug zitten verschillende spiergroepen. De grote spieren zorgen dat je kracht kan leveren en de kleine spiertjes zorgen dat je gecoördineerd kan bewegen. Spieren verliezen snel kracht en coördinatie wanneer er pijn is. Ook door verkeerde bewegingen kunnen spieren minder goed werken. Soms kunnen de kleine spieren in je rug de fijne aansturing niet meer goed aan, en wordt het risico op rugklachten groter. Het is dan belangrijk dat je deze spieren weer gaat trainen. Dit kan heel goed met één van onze fysiotherapeuten.

The following two tabs change content below.
Tamar Bakker

Tamar Bakker

Tamar Bakker is (sport)chiropractor bij Salvedo Health Clinic. Zij blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Tamar Bakker

Laatste berichten van Tamar Bakker (toon alles)

The following two tabs change content below.
Tamar Bakker

Tamar Bakker

Tamar Bakker is (sport)chiropractor bij Salvedo Health Clinic. Zij blogt regelmatig over haar vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Tamar Bakker

Laatste berichten van Tamar Bakker (toon alles)

3 reacties op “Top 5 tips bij acute rugpijn”

  1. Hans van der Laarse

    Bob heeft mij verlost van een beklemde heupzenuw waarvoor mijn welgemeende dank.
    Salvedo houdt je op de been en verlost je van je pijn.

    Beantwoorden
  2. Krullaards Perfect Reset - Pijn- en nekklachten

    Goede publicatie! Vooral het bewegen en sporten is erg belangrijk. Ook speelt de houding een belangrijke rol.

    Beantwoorden

Plaats een reactie