Blessures ontlopen? Het hockeyseizoen start nu!

/
Blessures

Terugkijkend op een seizoen vol tophockey wedstrijden, kunnen we de balans opmaken: zo’n seizoen verloopt natuurlijk niet vlekkeloos, de nodige blessures en ongevallen zijn onderdeel van elk seizoen.

Blessures voorkomen of genezen?

Ook bij een extreem fitte groep spelen blessures nou eenmaal een rol. Waar in het recreatieve de acute blessure de hoofdrol speelt is het een interessant fenomeen dat de tophockeyer meer te kampen heeft met de geleidelijk ontstane blessure. Dit door de gecontroleerde opbouw aan de ene kant en de vele belasting op het lichaam aan de andere kant, welke te vergelijken is met de lange afstandsloper die een peesirritatie oploopt met al zijn trainingsuren. Maar goed, breedtesport of topsport, dit is het onoverkomelijke malheur dat bij een blessuregevoelige sport als hockey hoort. Als je bijtijds je voorbereiding start en goed getraind bent, kun je de kans op blessures wel substantieel verminderen.
In de topsport heeft men er wel consensus over; je neemt na het seizoen een paar weken rust en vervolgens beginnen de trainingen vrolijk opnieuw. De praktijk van de amateursport laat een andere tendens zien. Een gedegen voorbereiding is hier vaak niet het geval. Na veel vakantierosé en inactiviteit wordt het íets te zware en verwende (sport)lichaam vaak overvallen door de relatief hoge  intensiteit van de eerste overfanatieke trainingen en competitieve oefenpotjes. Dit is het moment dat de fysiopraktijken floreren. Een spierscheur van de hamstrings, een verrekte binnenband, een acute onderrug, we zien het maar al te vaak… Horen deze blessures nu bij de sport of mankeert het hier nou gewoon aan getraindheid? Wanneer start je optimale voorbereiding? Is dat na de zomervakantie als je weer fris,fruitig en vol goede moed op het veld staat of toch eerder?

Hockeyblessures

In Nederland hockeyen ongeveer 255.000 mensen actief in clubverband. Er zijn 319 clubs. Uit cijfers van VeiligheidNL weten we dat er naar schatting jaarlijks zo’n 4,7 miljoen blessures plaatsvinden. Kijken we verder naar de afzonderlijke sporttakken dan is te zien dat 55% daarvan voorkomt bij groepsgeorganiseerde sporten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan voetbal en hockey. In de hockeysport komen er ongeveer 4 blessures per 1000 uur sporten voor. Ik vergelijk dit altijd met het volgende: als je met een team een seizoen lang trainingen en wedstrijden doet kom je opgeteld ook ongeveer aan de 1000 uur sportbeoefening en heb je dus kans op 4 blessures in dat seizoen. Let wel, dat zijn ook de venijnige schaafwonden en blauwe plekken op de dijbenen en niet alleen maar voorste kruisbandblessures. Dit tegenover bijna 2 blessures per 1000 uur als we alle sporten op één hoop gooien. Met hockey heb je dus statistisch gezien tweemaal zoveel kans op een blessure dan bij sporten in het algemeen. Veertig procent van alle blessures wordt veroorzaakt door de hockeybal, verzwikken en de hockeystick staan samen op plek 2 met 25% procent. De knie en de enkel zien we hierbij als vaakst gekwetste regio. Als laatste is het vermeldenswaardig dat we de eerste weken van het seizoen vaak een toename van het aantal blessures zien. Niet alleen na de zomermaanden maar ook na de winterstop zien we een merkbare toename. Goede redenen om in je rustperioden gericht door te trainen.

Warming-up app

Ik heb als fysiotherapeut een grote bijdrage mogen leveren in het ontwikkelen van de Warming-up app die de KNHB vorig jaar heeft ontwikkeld en in het najaar van 2015 heeft gelanceerd. Deze app is speciaal ontwikkeld voor trainers, coaches en fysiotherapeuten die een hockeyteam trainen en begeleiden. De kracht van deze applicatie ligt in het feit dat er in de aangereikte warming-up gerichte oefeningen zijn verwerkt waarvan evidentie bestaat dat deze de kans op een blessure doen verminderen. Het betreffen oefeningen waarin coördinatie, stabiliteit en kracht worden getraind, veelal gekoppeld aan hockeyvaardigheden. Een prachtig middel om gedurende het hockeyseizoen de sporter zo weerbaar mogelijk te maken. Als je benieuwd bent kan je in je Appstore of in je Playstore zoeken naar hockey warming-up.
Ben je op zoek naar meer praktische tips? Lees dan volgende week deel II, waar je kunt lezen hoe je fit kunt worden met behulp van een Medicine ball of een zak aardappelen..!

The following two tabs change content below.
Rik Geus

Rik Geus

Rik Geus is (sport)fysiotherapeut bij Salvedo Health Clinic. Hij blogt regelmatig over zijn vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Rik Geus

Laatste berichten van Rik Geus (toon alles)

The following two tabs change content below.
Rik Geus

Rik Geus

Rik Geus is (sport)fysiotherapeut bij Salvedo Health Clinic. Hij blogt regelmatig over zijn vak en gezondheid in het algemeen.Vragen of suggesties? Laat een bericht achter.
Rik Geus

Laatste berichten van Rik Geus (toon alles)

LEES OOK DEZE ARTIKELEN

Een reactie op “Blessures ontlopen? Het hockeyseizoen start nu!”

  1. Bjorn

    Na uitgebreid zoeken naar goede warming ups voor hockey en rek oefeningen voor de onderrug kwam ik uit op dit bericht. Ik heb nu net de warming-up app geinstalleerd en hoop dat deze inderdaad meerwaarde geeft aan mijn eigen warming up. Wel zoek ik nog steeds goede manieren om de onderrug te rekken. Iemand enig idee die dit ook leest?

    Beantwoorden

Plaats een reactie